Home Zdrowie Zimowe wzmocnienie odporności

Zimowe wzmocnienie odporności

Nic nie działa tak dobrze na nasze zdrowie, jak regularne dbanie o nasz organizm. Ale są okresy, kiedy wymaga on szczególnej troski. Takim jest właśnie zima – szczególnie taka, jaką mamy teraz – ze zmienną pogodą, opadami i ogólnie, sporą dawką nieprzewidywalności. O co warto zadbać zimą, aby zachować dobre zdrowie? Oto kilka dobrych rad.

Odpowiednia dieta na zimę

Choć może nam się wydawać, że zmiana pory roku nie wpływa na zapotrzebowania organizmu, jest jednak inaczej. Gdy temperatury spadają i rośnie wilgotność powietrza, większość z nas potrzebuje „więcej paliwa” – organizm musi wytwarzać więcej ciepła, a więc potrzebuje też większej ilości składników odżywczych. Warto zatem by w naszej diecie pojawiło się więcej zdrowych tłuszczy (olejów roślinnych, ryb), a także produktów bogatych w mikroelementy – szczególnie witaminy A, B i E. Posiłki powinny zawierać więcej pełnoziarnistego pieczywa, zupy być gęstsze, a wszystkiemu pomagać powinny warzywa, owoce (w tym suszone) i orzechy.

Ruch to zdrowie, szczególnie zimą

To prawda aktualna cały rok, ale szczególnie warto jej się przyjrzeć, gdy robi się chłodniej. W tym czasie bardzo dobrze nam zrobi każda aktywność, która usprawnia pracę serca, a tym samym krążenie. Im zimniej na dworze, tym bardziej powinniśmy zażywać ruchu – organizm bowiem przede wszystkim chroni organy wewnętrzne przed przemarznięciem, stąd wiecznie zimne ręce i stopy. Poprawić ten stan mogą tylko ćwiczenia na świeżym powietrzu, a tutaj możecie przeczytać o tym, co warto robić zimą, by dobrze się przy tym bawić.

Zimą ubieraj się na cebulkę

Kilka warstw odzieży ma tę zaletę, że między nimi znajduje się doskonale izolujące od zimna powietrze. Poza tym, jeśli zrobi się cieplej lub wejdziemy do pomieszczenia, mamy więcej możliwości dostosowania się do warunków, poprzez pozbycie się jednej lub dwóch warstw. Warto zadbać też o to, by ubrania były dobrej jakości i oddychające. Unikajmy sztucznych tkanin, a jeśli mamy taką możliwość, wybierajmy koszulki sportowe lub bieliznę termiczną. Mają one szczególne właściwości pozwalające na przepływ powietrza, a także dobrze odprowadzają pot, co zapobiegnie przeziębieniu z powodu zawilgoconych ubrań. Natomiast nieprzemakalna kurtka i buty, a także czapka chroniąca przed wiatrem bardzo wrażliwe uszy, to podstawa dobrego stroju na niepogodę.

Ogrzewanie bywa naszym wrogiem

Choć zwykle po wejściu do domu bardzo kusi nas podkręcenie ogrzewania na maksimum, nie powinniśmy tego robić. Szczególnie jeśli korzystamy z klimatyzacji! Gwałtowne zmiany i skrajne temperatury sprzyjają przeziębieniom, więc lepiej ogrzewać się stopniowo. Tak samo jak przemarzniętych rąk nie wkładamy pod gorącą wodę, lecz zimną i stopniowo podnosimy temperaturę – w innym wypadku można uszkodzić tkanki powodując szok termiczny. Niezależnie zaś od temperatury pomieszczenia, na którą się zdecydujemy, ważna jest wilgotność. Wyjątkowo na powietrze działa klimatyzacja, ale i zwykły domowy grzejnik wysusza je całkiem mocno. Warto więc zainwestować w nawilżacz powietrza, który pomoże nam uniknąć problemów ze śluzówkami.

A jakie wy macie sprawdzone sposoby na przetrwanie zimy?

Check Also

Szampon do włosów przeciw siwieniu z serii MEN STYLE MARION

Specjalistyczny szampon dla mężczyzn regularnie stosowany niweluje siwiznę i przywraca wło…